Duffelsesteenweg 12, 2547 Lint, België
tel.: +32 [0]3 460 10 66 | sales: +32 [0]3 460 10 63
info@grafisoft.be | sales@grafisoft.be

Outsourcing

Eigen ervaring

Grafisoft heeft jaren ervaring met outsourcing van delen van de eigen activiteiten in de Filippijnen en in India.

Indirect genieten al onze klanten mee van onze branch in Cebu, centraal in de Filippijnen. Hier immers werken onze uitheemse Grafisoft collega's aan de belangrijke routinetaken die onze netwerken op peil houden.

Negatief beeld

Sommige bedrijfsleiders hebben reeds ondervonden dat het totaalplaatje van outsourcing niet altijd zo glanzend blijkt te zijn, als het eerste zicht voorspelt. De totale kosten komen heel wat hoger uit dan oorspronkelijk was berekend, de resultaten zijn er dikwijls niet naar, tijdlimieten lopen soms compleet de mist in... En dit zijn nog maar enkele van de vele obstakels die je tegenkomt.

De bron van veel van deze ergernis ligt echter niet zozeer bij de andere partij, en neen, ook niet hier, in het Westen. In dit geval ligt de bron ergens tussenin. Letterlijk: de communicatie loopt mis. Als we een Indiër vragen wanneer het werk klaar zal zijn, en het antwoord is 'morgen', betekent dat voor ons 'de dag na vandaag'... maar de werkelijke betekenis van deze uitdrukking is: 'nog lang niet...'. En dat kan véél langer duren. Als je een Filippino vraagt of hij nog een koekje wil, en hij antwoordt 'later', kan je de doos net zo goed wegzetten, want 'later' betekent zo ongeveer 'nee, ik lust die koekjes helemaal niet, maar dat kan ik natuurlijk niet zeggen'.

Deze cultuurverschillen zitten in kleine en grote zaken. Er moet ook nog rekening worden gehouden met de grote afstand, zodat de contacten niet zo voor de hand liggen. Controle wordt hier uiteraard ook door bemoeilijkt.

Deze -en andere- argumenten schetsen inderdaad een bezwarend beeld over outsourcing, zeker dan wat betreft farshore outsourcing. Nearshore outsourcing is ook niet direct geen oplossing, omdat enerzijds een aantal voordelen dan wegvallen, en anderzijds omdat dezelfde factoren ook hier meewegen.

Is outsourcing dan wel mogelijk voor KMO's?

Bij Grafisoft kunnen we volmondig beamen dat outsourcing een goede zaak kan zijn. Met de nodige knowhow, kennis van het veld, inzicht in het plaatselijke leven, daar ver weg, en de juiste verwachtingen kan het een succesverhaal worden.

Ja, inderdaad, de meeste KMO's hebben deze skills niet achter de hand.

Maar dan kan Grafisoft kennis en ervaring delen.

Grafisoft dienstenpakket

De ervaring die we hebben opgebouwd bij Grafisoft, willen we optimaal benutten, niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze collega's. Als u dus aan outsourcing denkt, zeg niet dadelijk nee, maar neem even contact op, en we spreken er eens over. We denken dat we u een overzicht kunnen bieden van realistische mogelijkheden, en misschien zelfs met u ook voor uw situatie een opportuniteit ontdekken.

Meer weten?

Als u meer info of een gedetailleerde offerte wenst, kunt u ons contacteren via telefoon (+32{0}3/460.10.63)of via mail (Jos@grafisoft.be).